Tuesday, January 22, 2008

Jemputan Ke Majlis Aqiqah (anak Kedua) Rosdan di Kuala Terengganu

Kehadapan Kawan2 yang balik kampong (terutamanya) dan jugak yang tak balik terengganu masa Tahun Baru Cina february nie... Anda semua tersangat lah di alu2 kan untuk datang ke rumah saya di Pulau Bahagia, Manir pada 9/2/2008 (sabtu) ... kedatangan dan doa Saudara/i amatlah kami sekuluarga hagai...

invitation from
ROSDAN, NEETA, NAJIHA, RAIHANA.

Monday, January 21, 2008

Gambar Nikah Kahwin Zairudi

Klik di SINI untuk tengok gambar-gambar sekitar pernikahan Zairudi..( Abg D kita ) hehe..dengan persetujuan untuk di siarkan dalam blog..

Selamat pengantin 'erk' baru..

Tuesday, January 15, 2008

Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari

Ramai yang jadikan beliau 'idola'..bagaimana dengan kita?


Syed Mokhtar model jutawan pemurah

Oleh Mohamad Sofee Razak

PEMILIHAN Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari, personaliti dan ikon unggul dunia korporat negara sebagai Tokoh Maal Hijrah 1429 tahun ini adalah pemilihan bijak dan kena pada masanya.

Walaupun ada persepsi bahawa anugerah berprestij itu layak diberikan hanya kepada tokoh agama, tanggapan seperti ini tidak tepat kerana Islam itu bukan hanya bersifat ritual semata-mata, malah satu cara serta gaya hidup yang lengkap, syumul dan holistik.

Beliau menerima anugerah Tokoh Maal Hijrah 1429 daripada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) baru-baru ini.


Syed Mokhtar antara manusia terkaya di Asia dan anak Melayu terkaya di negara ini. Syed Mokhtar yang berasal daripada sebuah keluarga Arab Hadhrami kurang berkemampuan di Alor Star kini memiliki harta bernilai RM4.16 bilion seperti dilaporkan dalam Senarai Bilionaire Dunia Forbes 2007.

Kekayaan beliau tidak dijadikan milik peribadi bahkan dikongsikan dan diwakafkan kepada seluruh umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia.

Seawal usia 25 tahun, Syed Mokhtar sudah menyumbang separuh daripada gaji RM1,500 yang diterima kepada 15 keluarga miskin, manakala bakinya digunakan untuk membiayai persekolahan adiknya.

Pesanan ibunya, Sharifah Rokiah Syed Mohamed Rahmat supaya menyerahkan separuh daripada pendapatan yang diterima setiap bulan kepada fakir miskin, kekal menjadi azimat dan pegangan hidupnya sehingga kini.


Walaupun sudah lebih 30 tahun berlalu, 15 keluarga terbabit masih menerima bantuan daripada Syed Mokhtar, selain beberapa keluarga baru dipilih menggantikan mereka yang sudah meninggal dunia.

Syed Mokhtar berkata, kerajaan memberi bantuan kewangan kepadanya ketika mula-mula berniaga serta mahu membalasnya dengan menolong golongan susah, termasuk membina masjid dan membiayai kos mengerjakan ibadat haji.

Nama beliau begitu dekat di hati orang miskin, fakir, anak yatim dan orang kurang upaya (OKU) di negara kita oleh kerana sifat pemurah dan penyayangnya kepada golongan terbabit. Beliau sanggup melakukan apa saja untuk mengeluarkan golongan tidak bernasib baik ini daripada belenggu kemiskinan, kebuluran, buta huruf dan kesengsaraan di mana saja mereka berada sehinggalah beliau menubuhkan sebuah yayasan khas untuk tujuan murni itu.

Beliau menubuhkan Yayasan Albukhary pada 1996 sebagai sayap kerja kebajikan dan menyalurkan dana bagi kerja amal yang kini berkembang sebagai entiti amal global dan aktif dalam penubuhan serta pembiayaan Muzium Kesenian Islam Malaysia dan Program Biasiswa Albukhary.

Sejarah awal beliau bukanlah datang daripada keluarga yang senang, tetapi mampu bangkit dan berjaya memecah tembok kemiskinan keluarganya untuk muncul sebagai manusia paling berpengaruh di dunia korporat di negara kita.

Sehingga 2006, yayasan ditubuhkannya sudah menyumbang hampir RM1 bilion secara langsung kepada usaha kebajikan, termasuk menyertai proses membina semula kehidupan pelarian Afghanistan, bantuan mangsa gempa di Pakistan dan Iran serta mangsa bencana tsunami di Aceh, Indonesia.

Selain itu, yayasan beliau juga sedang berusaha menubuhkan sebuah hospital Aids di Uganda bagi membantu kanak-kanak jalanan di Afrika dan merintis program bantuan kemanusiaan bagi mangsa perang di Iraq dan Lubnan.

Bermula dengan perniagaan lembu dan beras, kini tidak satu pun sektor penting yang menjadi injap ekonomi negara yang tidak diceburi gergasi korporat ini meliputi sektor pembinaan, ICT, import eksport, cari gali minyak, perbankan Islam, perhotelan, automotif dan sebagainya sama ada di dalam dan luar negara.

Syarikat Kumpulan Albukhary yang dibangunkannya juga terbabit dalam beberapa industri utama negara antaranya pengangkutan, logistik, utiliti, pertahanan, makanan dan kewangan.

Aspirasi dan manifestasi hijrah meletakkannya berada di kedudukan sekarang dan beliau tidak lagi menoleh ke belakang ditelan sejarah lama, bahkan terus memecut kerjaya korporatnya dan tidak mustahil beliau bakal menjadi manusia terkaya di Malaysia suatu hari nanti.

Menelusuri sejarah kejayaan dan sumbangan beliau mengingatkan kita kepada sirah sahabat jutawan seperti Uthman Ibnu Affan dan Abdul Rahman Bin Auf yang memperhambakan diri dan kekayaan mereka seluruhnya kepada Islam dan umat Islam.

Kekayaan dan kemewahan tidak menjadikan mereka lupa diri, bongkak dan hilang rasa hormat kepada orang miskin, bahkan seluruh kekayaan mereka diwakafkan kepada pembangunan dan kebajikan Islam.

Realiti inilah yang berlaku kepada tokoh yang bernama Syed Mokhtar Al-Bukhari ini dan beliau menggunakan segala kekayaannya untuk membina rumah anak yatim dan fakir, rumah perlindungan kepada orang tidak bernasib baik, institusi khas untuk golongan OKU, membina institusi pendidikan khas kepada anak miskin melalui pembiayaan biasiswa, tuisyen percuma dan pelbagai lagi yang benar-benar memberi manfaat kepada pembangunan Islam di negara kita.

Kesedaran tinggi mengenai keperluan menguasai ilmu mendorong beliau membantu hampir 22,000 pelajar daripada kalangan mereka yang kurang berkemampuan mengikuti tuisyen dalam subjek Sains, Matematik dan bahasa Inggeris sejak empat tahun lalu.

Setakat ini, seramai 372 pelajar dari 47 negara minoriti Islam yang belajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ditaja sepenuhnya oleh Yayasan Albukhary. Prinsip berbakti selagi hidup yang disemai ibu bapanya sejak kecil terus mendorong Syed Mokhtar mengumpul harta dan berkongsi rezeki bersama insan yang memerlukan bukan saja di Malaysia, malah di seluruh dunia.

"Sejak kecil jiwa saya dibentuk kedua-dua orang tua, terutama ibu untuk sentiasa membantu golongan susah yang memerlukan. Saya sendiri tidak berpeluang melanjutkan pelajaran selepas Tingkatan Lima berikutan kesempitan hidup.

"Saya fikir peluang itu (belajar) perlu diberikan kepada orang lain yang tidak mampu," katanya yang kali pertama berkongsi kisah suka duka dan rahsia kejayaan kepada media tempatan baru-baru ini.

Pemilihan beliau sebagai Tokoh Maal Hijrah 1429 dan siri kejayaan serta kecemerlangan beliau sewajarnya menjadi motivasi dan inspirasi kepada rakyat Malaysia. Beliau membuktikan bahawa apa saja yang dihajati boleh diperoleh sekiranya kuat bekerja, tawakal dan berdoa kepada Allah di samping mengaplikasikan segala keistimewaan dan kebijaksanaan dikurniakan Allah serta bukannya bergantung kepada nasib dan takdir semata-mata.

Pemilihannya sebagai Tokoh Maal Hijrah tahun ini kerana kejayaan beliau yang dianggap luar biasa, selain kebijaksanaan menjalankan perniagaan serta sifat kemanusiaan yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia dan umat Islam di seluruh dunia.

sumber

Monday, January 14, 2008

Kita doakan keselamatan adik Sharlinie




dan di mana SYAITAN ini berada??



by..peja

Saturday, January 12, 2008

Luahan seorang pemimpin yang kelihatan tewas dgn dugaan ALLAH

The New Malay Dilemma
By former Prime Minister
Dr. Mahathir Mohamad on

Malays remaining behind others despite privileges. The Malays are among the few people whose race is legally defined. Thus, the Malaysian Constitution states that a Malay is one who habitually speaks Malay, professes the religion of Islam and practises Malay customs. There is nothing said about the definitive culture of the Malays. It follows that changes in culture do not make a Malay person a non-Malay.
Culture is made up largely of the value systems accepted, even if not actually practiced by a people or a race. Observations have shown that the culture of a people determines whether they are successful or they fail...
Europeans, Asians, Africans and American Indians can all be successful and can all fail. It is, therefore, not the race or ethnicity which determines success. It is the culture.
When I wrote The Malay Dilemma in the late 60s, I had assumed that all the Malays lacked the opportunities to develop and become successful. They lacked opportunities for educating themselves, opportunities to earn enough to go into business, opportunities to train in the required vocation, opportunities to obtain the necessary funding, licences and premises. If these opportunities could be made available to them, then they would succeed...
But today, the attitude has changed. Getting scholarships and places in the universities at home and abroad is considered a matter of right and is not valued any more. Indeed, those who get these educational opportunities for some unknown reason seem to dislike the very people who created these opportunities. Worse still, they don't seem to appreciate the opportunities that they get.
They become more interested in other things, politics in particular, to the detriment of their studies. In business, the vast majority regarded the opportunities given them as something to be exploited for the quickest return...
They learn nothing about business and become even less capable at doing business and earning an income from their activities. They become mere sleeping partners and at times not even that. Having sold, they no longer have anything to do with the business. They would go to the government for more licences, permits, shares, etc...
Why has this thing happened? The answer lies in the culture of the Malays. They are laid-back and prone to take the easy way out. And the easy way out is to sell off whatever they get and ask for more. This is their culture.
Working hard, taking risks and being patient is not a part of their culture. It should be remembered that in the past the Malays were not prepared to take up the jobs created by the colonial powers in their effort to exploit the country. Because the Malays were not prepared to work in rubber estates and the mines, the Indians and Chinese were brought in. At one time, the migrants outnumbered the Malays. Had they continued to outnumber the Malays, independent Malaya would be like independent Singapore.
But the Malays have apparently learnt nothing from the near loss of their country in the past. Today, they are still unwilling to work and foreign workers are again flooding the country. And because they are not equipping themselves with the necessary education and skills, they have continued to depend on others.
Their political dominance will protect them for a time. But that dominance is fading very fast as they quarrel among themselves and breaks up into small ineffective groups. Their numerical superiority means less today than at the time of independence...
The Malays, together with the other Bumiputeras, make up 60 per cent of the country's population. But in terms of their political clout, it is now much less than 60 per cent. They are now more dependent on non-Malay support, both the government party and the opposition.
Economically, of course, they have less than half the 30-per-cent share that has been allocated to them. If we discount the non-Malay contribution to the nation's economy, Malaysia would be not much better than some of the African developing countries.
To succeed, the Malays must change their culture. They must look towards work as a reward in itself. They must regard what they achieve through work as the true reward. There should be some financial reward but this must not outweigh the satisfaction obtained from the result of their work...
Changing culture is far more difficult than changing the policies of government. It is easy enough to propose affirmative action but it is not easy to implement it. The recipients must have the right attitude if the results are going to be obtained...

Unfortunately, their view is that their crutches are symbols of their superior status in the country. The sad thing is that they are not even using the crutches properly. As a result, they gain nothing or very little from the availability of these aids...
So what is the new Malay dilemma? Their old dilemma was whether they should distort the picture a little in order to help themselves.
The new dilemma is whether they should or should not do away with the crutches that they have got used to, which in fact they have become proud of.
There is a minority of Malays who are confident enough to think of doing away with the crutches, albeit gradually. But they are a very small minority. Their numbers are not going to increase any time soon. They are generally regarded as traitors to the Malay race...
There will be a host of protests over this generalisation about Malay attitudes. We read almost every day about blind Malay people and other handicapped Malays graduating with university degrees or driving cars or doing all kinds of work.
This does not prove that the generalisation that I make is wrong. These are exceptions. They only prove that if the right attitude or culture is adopted, even the handicapped can succeed.
The dilemma faced by those few who want to build a strong, resilient and independent Malay race without crutches is that they are most likely to end up becoming unpopular and losing the ability to influence the changes in the culture and the value system which are necessary.
It seems that they should not try and yet they know that without the cultural changes, the Malays are going to fail.

By Mahathir Mohamad

Luahan seorang pemimpin yang kelihatan tewas dgn dugaan ALLAH

Friday, January 11, 2008

Azam Tahun Baru Kamaruddin aka Mamat

azam tahun baru...tahun ni gathering supaya ramai lagi member2 lama join...
xnak dah muka yg sama je tiap2 tahun...muak dah aku tengok muka yg sama je...

.....mamat

Thursday, January 10, 2008

Salam Maal Hijrah 1429

semoga segala urusan di permudahkan dan di berkati Allah sentiasa

by:
smsaufi

Saturday, January 5, 2008

Buku "Growing Up in Trengganu (GUiT)

Majlis Bicara Buku:

Penulis buku Growing Up In Terengganu, Tuan Wan Ahmad Hulaimi atau Awang Goneng akan bercakap tentang buku beliau seperti berikut:

Tarikh: Isnin 14 Januari 2007

Masa: 3.00 petang - 5.00 petang

Tempat: Bilik Seminar 3, Tingkat 3, Bangunan Human Sciences, Universiti Islam Antarabangsa.

Semua dijemput hadir.

sumber di SINI

by, peja

Ni ulasan buku yang aku dapat dari internet berkalitan dgn buku GUiT
Buku aku dalam perjalanan ke New Zealand sekarang ni.
Kalau sesiapa yang nak beli, kalu nak mudah beli online jer kat Kinokuniya.
Bayar pakai kad kredit dan caj pos cuma Rm6 sahaja ke seluruh Malaysia.

Salam,
Syed M. Saufi

*******************************************************************

Ruangan: Ulasan Buku
Judul buku: Growing Up In Trengganu
Penulis: Awang Goneng
Penerbit: Monsoon Books



WAN Ahmad Hulaimi tinggal di London begitu lama, iaitu lebih separuh daripada usianya yang kini menjangkau 60 tahun. Beliau tiba di England ketika usia remaja untuk belajar di London School of Economics (LSE) pada awal 1970-an.

Hulaimi belajar bidang undang-undang di LSE. Sekembalinya ke Malaysia pada pertengahan tahun 1970-an beliau bekerja sebagai tutor di Fakulti Undang-Undang Universiti Malaya sebelum bertukar kerjaya menjadi wartawan, mula-mulanya sebagai penulis kanan di The New Straits Times sebelum berkhidmat dengan agensi berita Bernama. Pada tahun 1979 beliau kembali ke London dan sejak itu terus-menerus menjadi penulis yang berpengkalan di sana.

Kehidupan di kota London tidak pernah membuatkan Hulaimi melupakan negeri kelahiran, Terengganu.

Tiga setengah tahun lalu, pada usia 57 tahun, beliau memulakan blog Kecek-Kecek dalam Internet untuk menceritakan pengalaman masa kecilnya di Terengganu dan keindahan kehidupan di negeri Pantai Timur itu. Penulisannya berasaskan fakta-fakta yang diperoleh daripada memorinya dan hasil penyelidikannya di beberapa perpustakaan dan arkib di London. Nada tulisan-tulisan itu kadangkala begitu nostalgik.

Dalam Kecek-Kecek, Hulaimi menggunakan nama samaran Awang Goneng.

Secara konsisten sejak 2004 Awang Goneng memperkatakan tentang Terengganu, manusia, bahasa dan sosio-budayanya, khususnya pengalaman pada tahun-tahun 1950-an dan 1960-an ketika Awang Goneng membesar di sana.

Dua bulan lalu, kompilasi tulisan Awang Goneng dalam Kecek-Kecek telah dibukukan oleh penerbit dari Singapura, Monsoon Books, dengan judul Growing Up In Trengganu.

Awang Goneng menceritakan bagaimana dia membesar dalam masyarakat Melayu di Terengganu yang tinggal di sebuah negeri menghadap Laut China Selatan dengan bahasa Terengganu menjadi identiti mereka, dan bahasa itu, menurut beliau, memaparkan falsafah shyness yang juga wujud dalam komuniti puak Indian Wintu di Amerika Utara.

Nama Terengganu itu sendiri, menurut Awang Goneng, tidak digunakan oleh penduduk Terengganu. Orang Terengganu memanggil negeri mereka ‘Trengganu’. Dalam tradisi keluarga Awang Goneng, mereka memanggil negeri itu ‘Teganung’, manakala orang lain memanggilnya ‘Teganu’. Ada juga yang sekadar gunakan ‘Ganu’ atau ‘Gganu’.

Untuk blog Kecek-Kecek dan buku Growing Up In Trengganu, Awang Goneng memanggil negerinya ‘Trengganu’.

Buku setebal 336 halaman itu bukan sebuah buku sejarah tetapi merupakan koleksi tulisan yang amat tajam pengamatan penulisnya tentang nilai-nilai yang membentuk masyarakat Terengganu.

Awang Goneng memulakan kisahnya dengan cerita ibunya, rumah Terengganu, tikar mengkuang, lempok durian dan nasi dagang. Dari halaman ke halaman pembaca kemudian dibawa oleh Awang Goneng mengenali Terengganu dengan cerita-cerita yang jarang kita dengar mengenai Istana Maziah, Bukit Putri, Pantai Teluk, Batu Buruk, Kuala Terengganu, Besut, Bukit Besi, Kuala Manir, Dungun dan banyak lagi.

Dengan kupasannya yang menarik, Awang Goneng juga memperkenalkan karakter-karakter dari Terengganu yang amat dekat dengan hidupnya daripada ibu, bapa, Ayoh Ngoh Pok We, Wan Salleh, Tok Pelam, Wang Mamat, Wang Mang Perahu Besar, Ah Chin Tukang Jahit, Abdullah Al-Yunani, Pok Mat Nasi Minyok, Talib Ahmad Turki, Che Mat Dok Dek, Cikgu Wan Chik, Lay Ling, Chee Seek, Dr. Sunder Raj dan berpuluh-puluh lagi nama yang tidak pernah kita dengar dalam buku-buku lain tetapi menjadi personality yang menyerikan Growing Up In Trengganu.

Ia diindahkan lagi dengan pantun-pantun lama yang digunakan oleh masyarakat Terengganu, antaranya: Bas kompeni, Jatoh dalam lokang; Kelahi laki bini, Berebut kepala ikang. Memandangkan artikel-artikel dalam buku Growing Up In Trengganu asalnya adalah catatan Awang Goneng dalam blog Kecek-Kecek, tulisannya pendek-pendek. Artikel berjudul Doh Nok Wak Guane, misalnya, cuma sepanjang empat perenggan yang hanya memenuhi satu halaman. Keseluruhannya terdapat 131 artikel dalam buku ini selain glosari perkataan-perkataan dalam loghat Terengganu.

Beberapa penyesuaian juga dilakukan. Awang Goneng sendiri mengakui bahawa penulisannya dalam Kecek-Kecek dibuat secara tergesa-gesa, asalnya untuk memenuhi hobinya sebagai penulis. Apabila diterbitkan sebagai buku, beberapa pengubahsuaian dilakukan, misalnya dalam cerita bagaimana pahlawan dari Terengganu, Megat Panji Alam, terkorban di Pahang kerana berebut tunangnya, Tun Teja. Megat Panji Alam mati ditikam dari belakang dalam satu pertarungan yang tidak adil.

Versi Internet dan buku agak sedikit berbeza kerana dalam Growing Up In Trengganu tiada rujukan langsung kepada pahlawan dari Melaka bernama Hang Tuah yang membunuh Megat Panji Alam.

Berbeza dengan penulisan buku lain, sebahagian artikel dalam buku ini adalah hasil interaksi Awang Goneng dengan rakan-rakan yang memberi responds kepada tulisannya dalam blog Kecek-Kecek. Salah seorang yang memberi komen kepada blog itu ialah lelaki bernama Long Ladang yang antara lain menceritakan tentang “buoh-buoh kerekuk, ppisang, setor, setiar, jambu golok, jambu arang, jambu air, jambu butir banyak mminjar dan terajang.”

Menurut Awang Goneng, Long Ladang muncul dalam laman blognya pada bulan April 2005 tetapi apabila Awang Goneng menjemput Long Ladang bertemu dengannya ketika beliau berada di Malaysia, tiada jawapan daripada e-mel Long Ladang. Tidak lama kemudian, daripada seorang pengunjung blok itu yang tidak mahu dikenali, Awang Goneng dimaklumkan bahawa seorang lelaki separuh umur dipanggil Pak Long dari Sedili, Johor telah pun kembali ke rahmatullah.

Di Mekah, Pak Long yang dipercayai Long Ladang menceritakan mengenai penyertaannya dalam laman blog Kecek-Kecek kepada beberapa rakannya ketika mengerjakan umrah.

Awang Goneng menyatakan rasa terharunya kerana tidak berpeluang bertemu dengan Long Ladang. Dia hanya mempunyai gambaran mental mengenai Long Ladang, budak Terengganu yang melalui masa-masa kecil yang begitu menyeronokkan di negeri asalnya.

Melalui bukunya, Awang Goneng alias Wan Ahmad Hulaimi memberikan kita begitu banyak peluang untuk mengenali sosio-budaya Terengganu dan sedikit kesempatan memahami dirinya yang sentiasa nostalgik kepada Terengganu walaupun beliau kini memilih untuk meneruskan hari-hari tuanya di England, yang jauh beribu-ribu batu dari pantai Terengganu yang cantik.

SUMBER: Utusan Malaysia. Isnin 10 Disember 2007 (30 Zulkaedah 1428).

Thursday, January 3, 2008

zakat.. ingat kat kita akan RUKUN ISLAM ke 4 ini?

Kawan2.
Kiralah zakat anda. Sesungguhnya anda membantu orang yang susah dan membantu diri anda sendiri dari menjadi orang2 yang tidak membayar zakat. Saidina Abu Bakar As siddiq suatu ketika dulu (tidak lama selepas Nabi Agong kita Muhammad S.W) memeranggi orang2 yang tidak membayar zakat.

Mudah ajer nak kira.. kick bawah nie…

http://www.e-zakat.com.my/baru/k-zakat/kalkulator_pendapatan.asp

Berhati hati lah bagi orang yang pendapatannya melebihi 20K ++ setahun (org Bujang Laaa kot) . Anda mungkin termasuk dalam golongan yang wajib membayar zakat. Untuk memudahkan anda.. potong gaji bulan.. Boleh isi boring seperti yang di lampirkan.. dapatkan dari Jabatan Kewangan.

Lembaga Zakat Selangor dahulunya dikenali sebagai Pusat Zakat Selangor yang ditubuhkan pada tahun 1994.



"Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu manjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui." - Surah At-Taubah (ayat 103)



"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat". Surah An-Nur (ayat 56)



"Dan (ingatlah wahai Muhammad), Ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): Janganlah kamu menyembah melainkan ALLAH, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, dan kaum kerabat dan anak-anak yatim, serta orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil daripada kamu dan sememangnya kamu orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya." Surah Al-Baqarah (ayat 83)


Dari ayat-ayat di atas, amat jelas tentang kewajipan berzakat dan sesiapa yang mengingkari atau meragui kefarduannya, maka ianya terkeluar dari agama Islam. Sejarah telah membuktikan bahawa Khalifah Abu Bakar telah memerangi orang-orang yang mengingkari membayar zakat. Mereka yang kaya dan berada juga harus menyedari bahawa wujudnya hak orang-orang fakir dan miskin di dalam harta yang mereka miliki.
Terdapat 22 kaunter LZS di seluruh negeri Selangor telah diwujudkan bagi memberi kemudahan kepada pembayar zakat.

DARI SEGI BAHASA
Zakat dari segi bahasa bererti "BERSIH", "SUCI", "SUBUR", "BERKAT" dan "BERKEMBANG"

Pengertian "BERSIH" dan "SUCI" dalam istilah zakat ialah membersihkan harta dan membersihkan diri orang kaya daripada bersifat kedekut dan bakhil. Dalam erti yang lain ialah membersihkan diri daripada sifat dengki dan dendam terhadap orang kaya.

DARI SEGI SYARAK
Zakat dari segi syarak pula ialah mengeluarkan sebahagian harta tertentu diberikan kepada asnaf-asnaf yang berhak menerimanya setelah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak

HIKMAH DISYARIATKAN ZAKAT
Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang kelima. Antara hikmah dan tujuan ALLAH SWT mensyariatkan zakat ialah:
Mengagihkan sebahagian kecil kekayaan daripada golongan yang berada kepada golongan yang kurang berada.
Membersihkan diri pembayar zakat.
Membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
Mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh ALLAH SWT di kalangan golongan yang berada.
Mengurangkan perasaan irihati di kalangan yang kurang bernasib baik.
Mewujudkan perhubungan antara hamba dengan ALLAH SWT di samping perhubungan antara manusia dengan manusia.
Memberi peluang kepada golongan hartawan untuk beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat daripada harta mereka.
Mewujudkan kesatuan di kalangan masyarakat Islam dalam urusan ekonomi dan kewangan.
Memberi masyarakat satu cara mengurus ekonomi dan kewangan yang diredhai oleh ALLAH SWT.
Melahirkan rasa tenang dan tenteram dalam hati dan jiwa pembayar zakat.
LZS mempunyai lagunya sendiri yang telah digubal oleh komposer terkenal tanahair iaitu saudara Lokman S. Untuk dengar lagu tersebut, sila LZS>Sejarah dan Profail


Setiap individu yang ingin membayar zakat harus di ambil kira syarat wajib zakat yang perlu difahami dan dipenuhi sebelum membuat taksiran. Syarat-syarat tersebut ialah:

ISLAMZakat hanya dikenakan kepada orang-orang Islam sahaja.
MERDEKASyarat ini tetap dikekalkan sebagai salah satu syarat wajib.
SEMPURNA MILIKHarta yang hendak dizakat hendaklah dimiliki dan dikawal sepenuhnya oleh orang Islam yang merdeka. Bagi harta yang berkongsi antara orang Islam dengan orang bukan Islam, hanya bahagian orang Islam sahaja yang diambil kira di dalam pengiraan zakat.
HASIL USAHA YANG BAIK SEBAGAI SUMBER ZAKATPara Fuqaha' merangkumi semua pendapatan dan penggajian sebagai "Mal Mustafad" iaitu perolehan baru yang termasuk dalam taksiran sumber harta yang dikenakan zakat.
CUKUP NISABNisab adalah paras minimum yang menentukan sesuatu harta itu wajib dikeluarkan atau tidak. Nisab menggunakan nilai emas harga semasa iaitu 20 misqal emas bersamaan 85 gram emas atau 196 gram perak.
CUKUP HAULBermaksud genap setahun iaitu selama 354 hari mengikut tahun Hijrah atau 365 hari mengikut tahun Masihi. Dalam zakat pendapatan, jangkamasa setahun merupakan jangkamasa mempersatukan hasil-hasil pendapatan untuk pengiraan zakat pendapatan.

Aku mencintaimu kerana AGAMA yang ada padamu

“Aku menyintaimu kerana AGAMA yang ada padamu, Jika kau hilangkan AGAMA dalam dirimu, hilanglah CINTAku padamu..” (Imam Nawawi)


Tidak salah menyintai wanita bergelar isteri, selagi mana cinta itu didasari oleh satu makna yang padu: AGAMA. Lantaran Nabi SAW sahaja sudah memperingatkan, agar jodoh itu direalisasikan, dengan menjadikan agama sebagai sandaran dan landasan. Maka demikian agama itu hilang daripada peribadi sang isteri, kecintaanmu padanya juga harus bertukar, agar cintamu tersemai seadanya sahaja.

“Cintailah manusia itu seadanya. mungkin suatu hari kamu akan membencinya .Bencilah manusia itu seadanya, mungkin suatu hari nti kamu akan mencintainya”
(Hadith riwayat at-Tirmidzi)

Demikian pula, tidak salah menyintai karier dan pekerjaanmu, asal saja ia bisa menuntunmu untuk kekal beribadah dan segar bugar keimanan, lantaran perjuangan itu memang memerlukan financial yang utuh dan kepakaran yang jitu, untuk memicu agama kembali kepada keagungannya. Demikian agama itu hilang daripada konteks pekerjaan , hingga saja menyebabkan ibadahmu terhalang, semangat dakwahmu padam, keistiqamahnmu terbelenggu, maka ucapkanlah “selamat tinggat” duhai pekerjaan, lantaran harta mahu pun keluarga tak akan pernah memadamkan dasar pembina mahligai cinta: AGAMA.
Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barang siapa yang membuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi.(Surah al-Munafiqun [63];9)

Demikianlah, ketika agama mendasari setiap landasan urusanmu, setiap sendi pergerakanmu, setiap ruas kehidupanmu, setiap sudut ruang berpijakmu, setiap nafas yang menyegarkan tubuhmu, maka tidak ada lagi yang bisa memadamkan maraknya cintamu pada perjuangan ini. Tiada gunung maupun lautan berapi, yang bisa menjadi penghalang antara cinta kita berdua; aku dan dirimu ya Ilahi.
Maka sedarilah kembali keberadaanmu di muka bumi, bak ungkapan puitis seorang Muhammad Iqbal;-
“Aku ragu akan ada dan tiadaku. Namun, cinta mendeklarasikan bahawa aku ada”