Wednesday, March 26, 2008

PESTA BUKU ANTARABANGSA KL 2008

Politik politik jugak..pesta ilmu ni jangan ketinggalan..jommmmm!!





Date: 4th - 13th April 2008
Mon - Thurs: 10.00AM to 7.00PM
Fri - Sun & Public holidays: 10.00AM to 10.00PM
Venue: Putra World Trade Centre (PWTC), Kuala Lumpur, Malaysia



by peja

Sunday, March 23, 2008

Oh Terengganu kiter!

Sultan Mizan Zainal Abidin, Permaisuri Nur Zahirah & Tengku Ismail ( Pemangku Sultan Terengganu)

Lambang Negeri Terengganu Darul Iman


Bendera Negeri
Tokku Paloh

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

MB baru??? Datuk Ahmad Said ( Adun Kijal)

Bekas MB baru?? ( Datuk Seri Idris Jusoh, Adun Jerteh)

Inilah antara benda-benda yang bermain di kepala seminggu dua nih di Negeri Terengganu yang tercinta!!

p/s: Khabarnya Ahli Dewan Undangan Negeri Umno yang diketuai oleh YB Rosol Wahid akan memulaukan majlis mengangkat sumpah ADUN Kijal, Ahmad Said (Umno) sebagai Menteri Besar Terengganu di Istana Tamu, Kuala Terengganu, hari ini ( Ahad 23 Mac 2008). Politik di negeri kita bertambah menarik!

by Peja

Monday, March 17, 2008

KALA DIRI DIUJI... KALA LEMAH BERTAKHTA DI HATI

Istimewa buat sahabat2 seperjuangan SMAASZAku...

KALA DIRI DIUJI… KALA RASA LEMAH BERTAKHTA DI HATI

BismillahirRahmaanirRaheem....
Tuhan, kala diri diuji... dalam kerendahan hati....
mohon kekuatan jiwa
mohon ketenangan hati
untuk ku hadapi dugaan demi ujianMU
agar hati ini cekal tetap
~ pasakkan sebidang tabah
~ sakinah di jiwa
agar ku sedari
akui kehambaan & kelemahan diri
jua, agar
~ tiada putus asa dengan rahmatMU
~ tiada keluh kesah beraja di kalbu
~ tetap unggul - meyakini bantuanMU
~ redha - diri ini mutlak milikMU
untuk ku insafi.......
hanya dengan mengingatiMu jiwa kan tenang
*****************************************************************
Lalu kupujuk hati... meyakini..
"La haula wala quwwata illa bilLah"
maka... pintalah dari Tuhanmu....
dengan jalan sabar dan mengerjakan solat
hamparan sejadah cinta tulus buatNya.....
nukilan - arjunie 051206

Thursday, March 13, 2008

Orang Arab pun suka Bahasa Melayu!

video

Video ini adalah sumbangan rakan kita saudara Asrul Afendi ( thanawi2b a.k.a oretokguru).
Walaupun bahasa melayu yang dituturkan oleh warga arab ini dalam dialek Kelantan, kita wajar berbangga!

by Peja

Wednesday, March 12, 2008

Hati mana yang tidak tersentuh??

Di bawah adalah gambar di Stadium Sultan Muhammad IV, Kelantan sempena Munajat Perdana Rakyat Kelantan pada 7 Mac 2008 pukul 3.30 pagi. ( sehari sebelum 'makhal shakti' bergema di seluruh negara)






Ini antara sebahagian gambar-gambar penting yang menyumbang kepada ranapnya impian BN di Kelantan dan banyak lagi faktor-faktor lain.

Gambar sumbangan Kamarudin Abu Bakar aka Mamat (cuplikan dari emel2 yang tersebar dan dari Kelantan TV

By peja

Thursday, March 6, 2008

Mengundi Kerana Apa?

Salam...

Lepas Peja dah lari tajuk, aku nak patah balik kepada tanggunggjawab kite 2 hari je lagi ni ...

Ceramah oleh serorang Ustaz mengenai seorang pencuri yang dibicara didepan Allah s.w.t di padang Masyhar.

Ditanya oleh Allah s.w.t kepada si pencuri walaupun Allah maha mengetahui akan segala sesuatu yang dilakukan oleh hamba-hambanya, ; " Wahai si polan, kenapa kamu hanya di hukum penjara 3 tahun di atas kesalahan mencuri sedangkan kesalahan yang kamu lakukan mempunyai saksi dan bukti yang nyata dan sepatutnya kamu dikenakan hukuman potong tangan"

Jawap si pencuri, "Wahai Tuhanku, bukanlah aku yang meminta hukuman ini, tapi hukuman ini telah diberikan oleh hakim yang mengadili aku".

Begitulah di mahsyar, masing-masing akan cuba melepaskan diri sendiri dan segalanya akan diadili dengan seadilnya dihadapan Allah s.w.t

Allah s.w.t kemudian memerintahkan hakim tersebut mengadap dan bertanya, " Wahai hakim, kenapa kamu menjatuhkan hukuman tersebut kepada si pencuri ini?" Maka jawab sihakim, "Wahai Tuhanku, sesungguhnya amanah yang diberikan kepadaku ini terbatas dan aku tiada kuasa dan upaya untuk melakukannya." Bertanya lagi Allah s.w.t kepada sihakim, " Maka siapa pula yang memberi kamu akan kuasa itu?" . Jawab sihakim, "Mereka yang membuat akta dan perlembagaan iaitu kerajaan yang di barisi oleh ahli-ahli kabinet negaraku".

Allah s.w.t kemudian memerintahkan pula para-para ahli kabinet dibicarakan, " Wahai kamu semua, kenapa kamu membuat akta dan perlembagaan sedemikian yang bercangah sama sekali dengan hukum Ku?" Jawab ahli-ahli kabinet " Wahai Tuhan kami, sememangnya kami menolak hukum Mu selama kami memerintah dengan memberi berbagai alasan untuk tidak melaksanakannya tapi jangan lah hanya kami di persalahkan kerana kami tidak akan membuat akta yang melawan hukum Mu sekiranya rakyat tidak memilih kami".

Allah s.w.t kemudian memerintah kan semua rakyat yang memilih ahli-ahli kabinet tersebut mengadap dan bertanya dengan penuh kemurkaan "Wahai kamu sekalian, mengapa kamu sekalian memilih mereka-mereka ini yang menolak hukum Ku secara terang-terangan dan memberi berbagai alasan untuk tidak melaksanakan hukum Ku.

Maka jawablah si rakyat dengan ketakutan yang amat dahsyat kerana dimahsyar tidak ada lagi dolak dalih yang dapat digunakan. Ada diantaranya menjawap "Wahai Tuhan Ku, aku memilih mereka kerana dihadiahkan baju dan kain." Ada pula yang menjawap, " Aku memilih mereka kerana ingin kemewahan dan kesenangan dunia.", Selain itu ada yang menjawap "Aku memilih mereka kerana inginkan projek-projek". Ada juga yang menjawab " Aku memilih mereka kerana aku tidak yakin kerajaan yang melaksanakan hukum Islam boleh memerintah". Ada lagi yang menjawap, " Aku memilih mereka kerana tidak yakin dengan undang-undang Islam". Dan yang menyedihkan ada yang menjawab, "Kami memilih mereka kerana di hadiahkan sekampit beras, sekilo gula dan sekilo tepung". Maka dengan murkanya Allah memeritahkan kesemuanya dengan berkata, "Masuk lah kamu semua ke dalam neraka Ku, sesungguh nya azab Ku amat lah pedih dan terimalah balasan siksa diatas apa yang telah kamu lakukan dan dustakan." Nauzubillah.

Pada penutupan ceramahnya, Ustaz tersebut berkata, " Kalau saudara-saudari tidak percaya perkara seperti ini akan berlaku di mahsyar nanti, tunggu lah saya nanti di sana, kalau apa yang saya katakan ini bohong atau dusta semata".

Berlegar di fikiran aku adalah persoalan " AKU MENGUNDI NANTI KERANA APA???

AKU MENGUNDI KERANA ALLAH S.W.T DAN ISLAM.

Kepada saudara-saudariku semua, tanyalah diri masing-masing AKU MENGUNDI KERANA APA??? Tepuk dada tanya IMAN.

Wassalam.

Monday, March 3, 2008

Israel terus dahagakan darah!!


Kita rehat sebentar cerita tentang isu-isu semasa & sekitar pilihanraya . Apa kata kita tumpahkan sedikit rasa simpati ke atas saudara-saudara seagama di Palestin yang terus-terusan dibedil dan dibom oleh Yahudi Zionis laknatullah!!

Sehingga hari ini, selepas Israel melancarkan operasi pemusnahan besar-besaran di Gaza sejak 5 hari lepas, lebih 100 penduduk palestin termasuk kanak-kanak, warga tua dan wanita menjadi mangsa..

Soalan
Apa lagi yang kita boleh buat selain berdoa, berdoa dan terus berdoa??








Sumber B.Harian

by..peja